ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ
Τραυλισμός είναι η διαταραχή της φυσιολογικής ροής και της ρυθμικής διαμόρφωσης της ομιλίας η οποία είναι δυσανάλογη για την ηλικία του ατόμου.
Το άτομο γνωρίζει ακριβώς τι θέλει να πει αλλά εξαιτίας μιας ακούσιας επιμήκυνσης ή επανάληψης ή παύσης δε μπορεί να το πει. Εκδηλώνεται περίπου στο 1% του γενικού πληθυσμού ενώ είναι πιο συχνή η εμφάνισή του στα αγόρια (3:1) απ’ ότι στα κορίτσια (η διαφορά ανάμεσα στα φύλα εντοπίζεται κυρίως μετά την προσχολική ηλικία).
Ποιες είναι οι λεκτικές μορφές συμπεριφοράς ενός ατόμου που τραυλίζει;
● Επαναλήψεις φθόγγων, συλλαβών ή λέξεων. Π.χ «θ-θέλω…» ή «θε-θε-θέλω…» ή «θέλω, θέλω, θέλω…»
● Δυσρυθμίες. Π.χ «θθθέλω» ή «θέ [παύση] λω»
● Παύσεις οι οποίες εκδηλώνονται μεταξύ των λέξεων και συνοδεύονται από ένταση στους μύες. Π.χ «το μωρό πίνει το […..] γάλα του».
● Ατελείς φράσεις. Σε αυτή την περίπτωση το άτομο ξεκινά να πει μια φράση αλλά δεν την ολοκληρώνει επειδή πιστεύει ότι θα ‘κολλήσει’. Π.χ «θέλω να….»
Πότε τραυλίζει πραγματικά το παιδί;
Όταν υπάρχει άγχος, πίεση ή σε μεγάλες προτάσεις, θεωρείται φυσικό να υπάρχει μια δυσκολία στην ροή. Επίσης, πολλά παιδιά περνάνε από ένα στάδιο όπου η ομιλία εμφανίζει μπλοκαρίσματα στην ροή. Στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι μια προσωρινή κατάσταση, μέρος της φυσιολογικής εξέλιξης του παιδιού, διότι η ικανότητα της ομιλίας με κανονική ροή αποκτάται με το χρόνο.
Παρ’ όλα αυτά οι γονείς θα πρέπει να επισκεφθούν τον ειδικό όταν :
● Οι δυσκολίες επιμένουν για διάστημα πάνω από 6 μήνες.
● Το παιδί κάνει ασυνήθιστες κινήσεις ή μορφασμούς ή γενικά υπάρχει έντονο άγχος την ώρα που μιλάει.
● Τα συμπτώματα χειροτερεύουν.
● Έχει συνειδητοποιήσει τις δυσκολίες του.
● Η αναπνοή του είναι έντονη θωρακική και όχι τη διαφραγματική.
Πως μπορεί να βοηθήσει ο γονιός το παιδί του;
● Μη διακόπτετε το παιδί, αφήστε το να ολοκληρώσει. Συμβουλεύστε και τυχόν αδέλφια ή συγγενείς να κάνουν το ίδιο.
● Μιλάτε αργά και καθαρά και κάντε παύσεις ανάμεσα στις προτάσεις (χωρίς υπερβολικό τρόπο όμως!).
● Μην κάνετε σχόλια την ώρα που μιλάει το παιδί όπως «μη βιάζεσαι», «πάρε μια ανάσα» ή «μίλα πιο αργά».
● Δώστε χρόνο στο παιδί να πει αυτό που θέλει και μην το πιέζεται (είτε φανερά είτε όχι).
● Αποφεύγεται τις πολλές και απανωτές ερωτήσεις. Κάντε πιο συγκεκριμένες τις ερωτήσεις σας. Π.χ. Αντί για «πως πέρασες σήμερα στο σχολείο;» ρωτήστε «παίξατε στο διάλειμμα σήμερα;» και δώστε χρόνο στο παιδί να σας περιγράψει.